יום שלישי, 20 במאי 2014

מציאות רבודה בעולם הרפואה

מציאות רבודה נפוצה בעולם הרפואה לשם טיפול, לימוד ועוד
נביא מספר דוגמאות לשימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה בתחום הרפואה. 


השימוש הראשון הוא לשם טיפול בחולים לצורך ניתוחים ופעולות כירוגיות. 
הטכנולוגיה מאפשרת מבט אל תוך גוף החולה ומראה למעשה מבט פנימי הנראה אמיתי לגמרי של גוף החולה מבפנים. טכנולוגיה זו עוזרת מאד לבצע ניתוחים מורכבים ללא צורך בפעולות כירוגיות מיותרות. הרופא יכול לדעת בדיוק היכן נמצאים האיברים הפנימיים ואיפה צריך לחתוך. החתך יכול להתבצע בגודל הנכון ואין צורך לבצע חתך גדול או רחב מדי.

השימוש השני עדיין בתחום הטיפול בחולה עושה שימוש במשקפיים של גוגל  ומקל על הרופא המנתח לקבל את הסימנים החיוניים של החולה תוך כדי ביצוע ניתוח.
הנה דברים שכותב עידו יבנאי יועץ בחברת MVL:
ל Glass, בהיותו מחשוב לביש המלווה את מבטו של הרופא המטפל, שני יתרונות ברורים שיכולים לבוא לידי ביטוי בחדר הניתוח:
הראשון - הצגת נתונים רלוונטיים, סימנים חיוניים ומידע אחר אודות החולה, על גבי המשקפיים, כך שהרופא יכול להמשיך בעבודתו הרגילה ולקבל במקביל את הנתונים הרלוונטים ללא צורך בהסטת המבט. ממש בדומה לקסדות הטייסים המציגות את נתוני הטיסה וכו' כמציאות רבודה המשתלבת במבט הרגיל.
השני - היכולת להבין מה בדיוק הרופא רואה בזמן אמת, לשדר את המראה בצילום וידאו "חי" למקום אחר, ובכך להרחיב את המבט לגורמים נוספים אשר יכולים להימצא למעשה בכל מקום אחר בעולם.



הסרטון מצד ימין, מציג את אחד היישומים שבדרך של 
חברת Philips תוך אימוץ החידושים הטכנולוגיים של ה 
Glass. בסרטון (הקונספט בשלב זה) ניתן לראות את 
תצוגת הסימנים החיוניים של החולה תוך כדי הניתוח, כשהיא מוצגת לרופא על גבי ה Glass תוך כדי הניתוח,  ובכך מאפשרת לו להישאר ממוקד במבטו אל החולה, בלא הצורך להסיטו אל מסכי המחשב שלצידו, לרבות קצב לב, ריווי חמצן, לחץ דם וכו'.


שימוש נוסף בתחום השירות לחולה ניתן למצוא בלקיחת בדיקות מחולה.
למשל: בדיקת דם. נתאר מצב בו החולה מגיע למרפאה לצורך בדיקת עצבים כולו עצבים לזכר הבדיקה האחרונה בה האחות דקרה את ידו 3 פעמים לצורך לקיחת מנת דם קטנה. כיום, האחות יכולה להשתמש במכשיר התומך במציאות רבודה לשים אותו על היד לצורך קבלת תמונה מפורטת של מפת הוורידים בידו של החולה וכך למצוא את הוריד במהירות ובקלות לצורך דגימת הדם. אין ספק שהמכשיר מקל גם על החולה וגם על האחות בלקיחת הדגימה. בנוסף, בפעם הבאה החולה לא יבוא בחשש אל המרפאה אלא ידע שיקבל אתת השירות הטוב ביותר אודות לאמצעי הטכנולוגי בעל המציאות הרבודה.

שימוש נוסף וחשוב הוא לצורך הוראה, לימוד ומחקר.
הטכנולוגיה יכולה לשמש ככלי מצויין לצורך הוראת הרפואה. ניתן לבחון איך האיבר פועל בגוף בתלת מימד. הרעיון הוא להוסיף תוכן לפריט פיזי מהעולם האמיתי ובמקרה הזה הפריט הוא גוף האדם. הסרטון הבא מדגים את העניין בבחינת "סרטון שווה אלף מילים".

הדוגמאות לעיל הראו את היתרונות ואת השימושי השונים של מציאות רבודה בתחום הרפואה. תחום זה ימשיך ויתפתח ויתרום עוד רבות לרפואה הן מבחינת הטיפול בחולה , הן מבחינת לימוד הרפואה והן מבחינת מחקר הרפואה.